Második világháborús filmek listája
2014. május 07. írta: Skog

Második világháborús filmek listája

Ma rendhagyó poszt lesz. Megihletett a Smoking Barrels blog.

http://smokingbarrels.blog.hu/2013/10/19/a_10_legjobb_masodik_vilaghaborus_film

Konkrétan ez a cikk. A zombis, posztapokaliptikus világnál, nem túl meglepö módon én ,a második világháborús, háborús filmek zsánerét szeretem a legjobban. A fenti cikket nem fikáznám, mások vagyunk.

Tisztázzuk a müfaji határokat, mert nyilván lesznek filmek amik bele esnek ebbe a csoportba, illetve lesznek határesetek. Az én listám a második világháború alatt játszódó háborús filmeket fogja összegyüjteni és itt a harci cselekményeken van a hangsúly, azaz többek között nem a Holocaust/Shoa vagy a második világháborút háttérnek, díszletnek használó filmeket fogom felsorolni. Schindler listája értelemszerüen kimarad, az nem háborús film, föcselekménye a Shoa, ahogyan kimarad már nem csak értéke, hanem erösen határeset tipussága miatt, a Corelli kapitány mandolinja, ki kell maradnia a Tü a szénakazalban címü mestermünek is. Filmsorozatok sem kerülhettek be, így stílszerüen az Elitalakulatnak is löttek. Listám egyéni, elfogult. Azontúl, hogy a film fogjon meg valamivel, fontos ebben a zsánerben, nálam, a történeti hüség, míg az csekély mértékben fog zavarni, ha egy filmben nem Tigris a Tigris.

Kiegészítés 1.0: Bár azt hittem ebben a filmtípusban jól állok a nézetséggel, be kell ismernem bizony vannak alkotások amiket nem láttam(de meg fogok nézni), ilyenek például a Breszti eröd, az Indigénes,  a Fehér tigris, a 4 nap májusban és a 2013 orosz Sztálingrád. Van egy csomó "kedvenc" filmem a témában, de egyszerüen nem fértek be a bövített keretbe sem, ilyen a Neretvai csata, a Híd a Kwai folyón, a Memphis Belle, a Nagy szökés, a Vad Galamb(erös határeset, animációs film lévén) és igen bevallom, nekem tetszett anno a Navaronne Àgyui.

Kiegészítés 2.0: Közben az eltelt nem kevés időben letudtam a Breszti erődöt, nem rossz, nem rossz, de esélye sincs ebbe a listába beférni. Mondjuk voltak erős pillanatai a filmnek. Az Indigénes már egészen közel járt ehhez a listához kifejezetten erős egy film. Megtekintésre erősen ajánlott az algériai, gyarmati katonák sorsa a háborúban és utána. 

Tehát akkor 10 + 1 film:

A tizedik helyre ippeg befért: Ryan közlegény megmentése

Itt hatalmas verekedés volt, mármint a tizedik helyen. Kimaradt a Vaskereszt, A híd túl messze van és az orosz jöjj és lásd is. A Ryan ereje a sokak által emlegetett elejében van, az jó lett, nagyon élethünek tünik. A sztori, hát az nagyon Spielberges, konkrétan csodálkozom, hogy az ufók kimaradtak, na jó szóval a történet nekem kicsit szirupos, nagyon Hollywoodi. A színészek jók, nagy bajom itt senkivel sem volt, no jó Matt Damon nem élete alakítását nyújtja benne. Megnézni, szerintem többet nem fogom, kivéve ha anyósoméknál éppen azt adja a tv.

A 9. Helyen: A halál 50 órája

A régi nagy, amerikai klasszikusok közül nekem ez az alap második világháborús film. Történetileg nagyon rendben van, hiteles. Nem vagyok hajlandó belemenni a tankmizériába, 1965-ben nem volt CGI és csak 3 múzeumi Tigris volt. Belementem, ennyi. a Ryannal ellentétben ezt a filmet szinte biztosan megfogom még nézni. Azért az a Telly Savalas, Henry Fonda, Robert Shaw és Charles Bronson, plusz Hans Christian Blech a tisztiszolga szerepében, az nem egy rossz névsor. 

A 8. : Ellenállók(Defiance)

Az elsö határeset film, de mivel a partizánok szerves része a háborúnak, így helyet szorítottam neki. A film megtörtént esetet dolgoz fel a Bielski testvérek által irányított zsidó partizáncsapat/tábor történetét. A film meglepett, nem gondoltam volna, hogy a modern, amerikai filmgyártás képes ilyen korrekt teljesítményre, igaz Liev Schreiber neve valahol nekem garancia a minöségre. A történet fantasztikus és gond nélkül elviszi a filmet, a színészek csak ráadás. Nem egy ismert film, illik megnézni.

A hetedik: Csatorna/Kanal

Andrzej Wajda. Hibátlan filmalkotás 1957-böl, értelemszerüen a témája miatt és a képi világa miatt is meglehetösen nyomasztó egy film. Szivesen, mostanában nem nézném meg. Amúgy csak ajánlani tudom. Ez alatt a film alatt, nem zabál az ember. Enni se nagyon fog, utána se.

A hatodik helyen: Das Boot

Ez egy olyan film, ami nagyon megosztja, tapasztalataim szerint, az embereket. A tengeralattjárós élet minden és a háború majd minden esszenciáját csomagolja egy fémkonzervbe, hát ez sem egy happy film. Az elejét, a részeg mulatást és a kifakadást imádom, az egyik legkorrektebb ábrázolása a háború értelmetlenségének és a náci hösidea kifigurázásának. Herbert Grönemeyert, bár Bochumi, meg nagyon szeretem amúgy is.

Az ötödik elem: Az örület határán/ The Thin Red Line

Alapfilm. Terrence Malik rendezte 1998-ban és hemzseg a sztároktól és még jó is. Àzsiai hadszíntér, Salamon szigetek. Vér, izzadság és gyönyörü háttér. Sokaknak annyira nem tetszik, de engem megfogott és pont a sokat kritizált hosszúsága. Ez így kompakt.

A 4.: Csendesek a hajnalok I-II.

Régen láttam, akkor megrázó erejü volt. Az orosz filmmüvészet egyik ékköve. Tényleg csak ajánlani tudom azoknak akik nem látták. Nagyon szép film, Sztanyiszlav Rostockij rendezte 1972-ben, úgy benne van az orosz néplélek és a második világháború. Egyértelmüen az újra meg kell nézni kategória, ha valaki szeretné megérteni, részben a hogyan és miértet, abban a világban.

A dobogó harmadik fokán pedig: Levelek Ivo Jimáról/A dicsöség zászlója

A két film, szerintem is, együtt játszik, bár én is az Levelek Ivo Jimárólt kedvelem inkább. A Levelek, a legjobb általam látott megfilmesítése a japán mentalitásnak a háborúban. Döbbenetes képi világ és nagyon jó rendezés, oké, oké szeretem Eastwood bácsit, de a színészek is kitünöek. Alapfilm, ha valaki netalán még nem látta, meg kell nézni. A dicsöség zászlaja teljesen más tészta és pont azért szeretem, egy kis történelem hamisítás, az amerikai gazdasági, marketing háttér és a kisemberek. Tökéletes kombináció és nekem igen tetszöen cinikus. Kalap le.

A második: A bukás/  Der Untergang

Nem véletlenül a mémek királya, az a bizonyos youtube video: Amikor Hitler kiborul. Bruno Ganz zseniális, Julianna Köhler mint Eva Braun, zseniális. A film zseniális és be kell ismernem, nem teljesen háborús film, de a hangulatot, a végét azt nagyon elkapta. Szóval majdnem elsö.

Elsö: Sztálingrád

 Miért? Mert mindmáig, hogy ha valaki (aki esteleg szerintem nem érti, vagy csak nem tudja, hogy milyen volt a második világháború) kérdezi, hogy én ebben a témában milyen filmet ajánlok, akkor ezt a filmet vágom rá. Sztálingrád, a német film 1993-ból. Szépen építkezö és a végén a nagy fehér semmibe menö film. Hibátlan alkotás. Nem igazán tudok kiemelni senkit és semmit. Az alapfilm ebben a témában.

Mi az a plusz egy?

Hát a Kelly hösei

Imádom, szeretem öket. Bármikor megtudnám nézni öket, Bazi Joe-t, Kellyt, Csodabogarat. Alapmondat, nálam is a "Már megint azok a negatív hullámok Moriarty". Szóval, egy nagyon rendben lévö vígjáték. Alapmü, szintén.

 

i hate.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://teeundarchive.blog.hu/api/trackback/id/tr506128725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása