Barna és Fekete
2014. április 04. írta: Skog

Barna és Fekete

Hans Steinhoff filmrendezö.

Otto Wilhelm Fischer osztrák színész nyilatkozta Steinhoff-ról találóan: Barnább mint Göebbels és feketébb mint Himmler. Azért ez is egy érdem.

 A kis Hans Szászországban, az Èrchegységben születik meg 1882-ben. Lipcsében ugyan elkezd az orvosi egyetemet, de abba hagyja, hogy színész lehessen. 1903-ban Braunschwiegben debütál, színész, énekes Münchenben, hogy azután Berlinben még a világháború elött rendezö legyen. 1914-ben már Bécsben, varietéket rendez.

A német film elsö nagy korszakának résztvevöje, hamar megtalálja a számítását itt és filmrendezö lesz. Rengeteg filmet rendez, a korabeli kritikák meglehetösen vegyes képet mutatnak, vannak azért pozitívak is. Elsö filmjét Gottfried Keller Kleider machen Leute/ A ruha teszi az embert müvéböl rendezi, de rendez vígjátéktól, melodrámáig mindent. Dolgozik együtt egy bizonyos Billy Wlider-el és Dolly Haas-al. Ez nehezen egyeztethetö azzal össze, hogy hamar a náci párt lelkes híve lesz. Az a lelkesség azonban 1933-tól meghozza gyümölcsét, ö az egyik államilag legjobban propagált rendezö, ugyan Goebbels nem túlságosan becsülte szakmailag sokra, túl könnyed müveket gyártott szerinte, de hát ugye lelkes volt.

Elsö nagy dobása a Hitlerjunge Quex, érdemes egy kicsit a tartalomba belekukkantani, az egyik leglelkesebb náci film, igaz a Zsé kategória alatt a langyos-hideg fos alkategóriában találjuk. Akit egyébként a náci filmmüvészet érdekel jobban, annak:

Propaganda im Film des Dritten Reiches

Innentöl kezdve föleg nemzetiszocialista közönségfilmekre specializálódik, néha belefér egy-egy korabeli blockbuster, mint a Tanz auf dem Vulkan, Gustaf Gründgens-el a föszerepben, ö az a pasas akiröl Klaus Mann a Mephisto-t írta.

Itt lehet csemegézni egy-két filmjéböl, többnyire a heroizáló, (náci) történelmieskedö, operettes, varietés szines-szagos. Az élete drámai véget ér, Berlintöl nem messze a Lufthansa utolsó menetrendszerü járatát, a Berlin-Madrid-ot, a szovjet légierö lelövi.

Amiért nálam ma ö került a fókuszba, az a barna háttér a korabeli filmekben. Steinhoff-ról konkrétan a késöbbi visszaemlékezések, filmtörténet beszámolók csak rosszat írnak. Ciffra Géza filmrendezötöl a fent említett O. W. Fischeren át Hans Albers-ig mindenki gyakorlatilag ugyanazt mondta:

Steinhoff volt a náci rendszer filmvilágra leképezett mintagyökere, aki még tehetséges sem volt és itt nem csak Leni Riefenstahl-al való összehasonlításban gondolkodunk. A legföbb rendezöi instrukciója így hangzott, a Miniszter ùr(Goebbels) kívánja így!

Ha az ö munkásságát röviden végig böngésszük, egy kicsit talán megértjük a náci rendszer egyik alapkövét.

Légy nagyon lelkes és nyaljál serényen segget.

 Ohm Krüger.png

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://teeundarchive.blog.hu/api/trackback/id/tr505911256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.